Paradigma Minda 2009 . @Hak cipta tidak terpelihara. Semua Ilmu milik Allah semata-mata. Nyatakan rujukan.

PENGHUJUNG MEI YANG BERSEJARAH.

PENGHUJUNG MEI YANG BERSEJARAH.

Hujung bulan ini bakal mencatat sejarah dan PWTC bakal menjadi saksi untuk generasi akan datang. Secara kebetulan atau terancang tiga acara penting bakal berlaku hujung minggu ini. Festival belia terbesar YOUTH ‘ 10 berlangsung 28-30 Mei , Kongres Ekonomi Bumiputra ,Anjuran Majlis Perundingan Melayu (MPM) yang diketuai oleh Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) 29 Mei Di Dewan Tun Hussien Onn, dan yang pasti hangat ialah Gerakan Anti-Samy Vellu (GAS) diketuai bekas bekas Timbalan Ketua Pemuda MIC, V. Mugilan di Dewan Merdeka pada 30 Mei. Mari kita lihat persamaan dan pengajaran daripada ketiga-tiga acara ini.

YOUTH ‘2010 bakal menyaksikan lebih 30 000 belia berkampung di PWTC untuk 6 festival yang menghimpunkan 170 acara selama 3 hari. Acara yang ditungu-tunggu oleh belia berumur 15-35 tahun ini amat dinanti kerana mengadakan program-program seperti sukan, muzik, tarian, dan pelbagai gaya hidup yang terkini. Ditaja oleh Kementerian, agensi kerajaan, badan media , pertubuhan bukan kerajaan serta syarikat – syarikat koporat, progam ini pasti menarik minat belia untuk meyaksikannya.
Kongres Ekonomi Bumiputra ,Anjuran Majlis Perundingan Melayu (MPM) yang diketuai Perkasa akan berlangsung pada 29 Mei menyasarkan lebih 1000 tetamu akan hadir. Membincangkan permasalahan dan pandangan hak bumiputera dalam model ekonomi baru yang diumumkan pada 30 Mac yang lalu. Dengan tema Memperkasakan Ekonomi Bumiputera , pastinya kongres ini hangat mengenai penglibatan kaum bumiputera dan melayu khususnya dalam menjana ekonomi berpendapatan tinggi. Majlis penutupan akan disempurnakan oleh YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak pada sebelah malamnya.
Gerakan Anti-Samy Vellu (GAS) bakal menjadi kontoversi dan menghangatkan berita – berita utama media minggu ini. Bermula dengan perbalahan V. Mugilan menjadi calon bebas dalam Piliharaya Kecil Hulu Selangor, beliau menarik diri kemudian mendesak Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu meletak jawatan , penubuhan GAS dan kenyataan anak Samy Vellu mengenai kaitan UMNO dalam penubuhan GAS. Polemik dan kurang penerimaan kaum India terhadap MIC akan memungkinkan 10 , 000 akan hadir memberikan sokongan.

Acara pertama adalah ruang dan peluang anak muda untuk membuka minda dan berhibur. Program kedua, orang lama membincangkan pekara yang bakal menjadi faedah kepada orang muda suatu hari nanti. Program ketiga, orang muda ingin menjatuhkan dan mengantikan orang lama. Secara kebetulan atau terancang ketiga-tiga pekara ini berlaku pada tempat yang sama dan pada waktu yang selang sehari. Persoalanya ialah apakah mesej yang cuba disampaikan pada penghujung Mei ini.
Jika dikira 41, 000 akan berada di pwtc , adakah belia akan mendengar kongres ekonomi melayu atau meyertai GAS, adakah peserta kongres ekonomi akan menjenguk sekejap di festival belia atau penyokong gas akan bersorak di acara yang dianjurkan di festival.
Sedarlah bangsaku, belia kita mengalamikekeliruan terhadap pekara – pekara politik atau masalah negara yang berlaku kini. Jika tidak melibatkan mereka, belia kita lebih suka tidak mengendahkan apa yang berlaku. Belajarlah dari penganjuran YOUTH 2010, bagaimana jawatankuasa menjadikan belia itu sebagai sebahagian media mereka dalam mempromosikan festival ini. Setiap peserta boleh mendapatkan tiket masuk percuma dengan mendaftarkan diri di rangkaian YOUTHsay malaysia dan mendapat RM0.20 jika dapat mendaftar bagi setiap rakan yang diajak. YOUTH 2010 dengan bijaknya menggunakan medium internet sepenuhnya dalam merealisasikan penganjuran festival ini. Alanagkah bagusnya, jika generasi muda kita adalah sebahagian daripada peserta Kongres Ekonomi Bumiputra yang bakal mempunyai 30 000 penyertaan. YOUTH 2010 juga akan membawa tokoh – tokoh yang telah berjaya dalam persidanganya ini, menceritakan bagaimana masa muda mereka boleh menjadi inpirasi kepada anak-anak muda. Kisah duka , suka mereka menjadi iktibar dan panduan dalam mengambilalih kepimpinan ini pada masa akan datang. Alangkah indahnya jika GAS mampu mendengar cerita orang lama dan orang lama sedia bercerita , menasihati serta dengan senang hatinya melepaskan kepimpinan kepada orang muda.

Dan akhirnya, generasi yang kita kelirukan itu juga mengajar kita bagaimana untuk hidup dalam meneruskan perjuangan. Melihat negara pada masa depan, lihatlah belia pada hari ini. Kita berhutang pada generasi akan datang dan hutang itu mesti dilunaskan selepas hujung bulan Mei ini. --GERAKAN MEMPERKASA BELIA NEGARA-



oleh : Mutalib Kasim..

بسم اللهرحمن نير رحيم


Setiap dari kita Allah telah utuskan Malaikat untuk menjaga kita dari saat dilahirkan.. untuk mengetahui siapakah Malaikat itu, sila hayati cerita di bawah..

Suatu hari seorang bayi bersiap-siap untuk dilahirkan ke dunia..

Dia bertanya kepada Tuhan, "Para malaikay di sini menyatakan bahawa esok Engkau akan mengirimkan aku ke dunia, tapi bagaimana cara saya untuk hidup di sana, saya begitu kecil dan lemah".

Allah S.W.T mengatakan , "Kami telah memilih satu malaikat untukmu, Ia akan menjaga dan mengasihani kamu sepenuhnya.

"Tapi di sini, di dalam syurga ini, apa yang saya pernah saya lakukan hanya menyanyi dan ketawa. ini sudah cukup untuk saya bahagia", tanya bayi itu kepada Tuhan.

"Malaikat mu itu akan menyanyi dan tersenyum kepadamu setiap hari, dan kamu akan merasa kehangatan cintanya dan menjadikan kamu lebih bahagia dari sebelumnya..

Bayi itu bertanya lagi " Tapi bagaimana saya boleh mengerti saat orang-orang berbicara kepadaku jika saya tidak mengerti bahasa yang mereka ucapkan."

Allah S.W,T menyatakan kepada bayi itu, "Malaikatmu itu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang belum pernah kamu dengar dengan penuh kesabaran dan perhatian, dia akan mengajarkan kamu cara untuk berbicara."

"dan apa yang saya akan lakukan saat saya ingin berbicara kepada-MU?"

"Malaikatmu itu akan mengajarakan bagaimana cara kamu berdoa".

"Tapi saya dengar, di bumi banyak orang jahat, Siapa akan melindungi saya nanti?" tanya bayi itu lagi..

Allah mengatakan "Malaikatmu itu akan melindungimu walaupun hal tersebut mungkin akan mengancam jiwanya".

"Tapi saya akan merasa sedih kerana tidak dapat melihatMU lagi"..

"Malaikatmu itu akan menceritakan kepadamu tentang Aku, dan akan mengajarkan bagaimana agar kamu dapat kembal kepada-KU, walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa berada di sampingmu"..

Saat itu syurga begitu tenang.. sehinggakan suara dari bumi dapat didengar.. dan ketika bayi itu bersiap-siap untuk dilahirkan dia bertanya dengan perlahan buat kali terakhir.
" Tuhanku, jika saya haru pergi sekarang bolehkah Engkau memberitahuku nama Malaikat yang akan menjagaku itu?"

Allah S.W.T menyatakan " Kamu akan memangil Malaikatmu itu..... IBU.."

Sahabat sekelian, kita tidak tahu Allah mengutuskan seorang IBU untuk kita untuk menjaga kita, hormati lah dia semasa IBU kita masih hidup kerana kita tidak tahu bila IBU kita akan pergi... ALLAHUALAM BI SAWAF

PPSMBI Terkubur...........


PUTRAJAYA: Kabinet hari ini meluluskan pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains di sekolah kebangsaan dan menengah dilaksanakan dalam Bahasa Melayu berkuatkuasa pada 2012.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata pelaksanaannya bermula berperingkat mulai 2012 bagi Tahun Satu dan Tahun Empat, Tingkatan Satu dan Tingkatan Empat.

Beliau berkata, bagi Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil, pengajaran dan pembelajaran dua subjek itu akan dilaksanakan dalam bahasa ibunda masing-masing.



Serentak itu, katanya, kerajaan memutuskan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris di semua peringkat persekolahan perlu dimantapkan lagi.

“Pelaksanaan keputusan Kabinet bagi pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik ini akan berkuatkuasa pada 2012.

“Ia bermula secara berperingkat dan perubahan ini tidak membabitkan tingkatan enam dan matrikulasi,” katanya pada sidang media khas bagi mengumumkan keputusan Kabinet itu di sini.

Bagi memastikan pelaksanaannya tidak menjejaskan pencapaian murid yang sedang mengikuti pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI), Muhyiddin berkata, pengajaran dan peperiksaan kedua-dua mata pelajaran terbabit akan dilaksanakan dalam dwi bahasa sehingga kumpulan terakhir PPSMI tamat pada 2014.

Beliau berkata, kerajaan mengambil keputusan itu selepas meneliti secara terperinci hasil kajian dan pemantauan berhubung PPSMI, sama ada yang dilaksanakan Kementerian Pelajaran atau badan bebas sejak dasar terbabit mula diperkenalkan pada 2003.

Katanya, hasil kajian itu menunjukkan dasar itu tidak pernah dilaksanakan seperti yang dihasratkan.

“Apa yang dilaksanakan ialah PPSMI/BM, di mana guru mengajar pelajaran Sains dan matematik dalam bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu,” katanya.

berita harian.

HARI INI DALAM SEJARAH...
TAHNIAH KEPADA SEMUA PEJUANG..
AKHIRNYA KERAJAAN MENDENGAR KEPUTUSAN RAKYAT....
SEMOGA HAK KEISTIMEWAAN MELAYU TIDAK TERHAKIS,,,

Bila anda dah berkerjaya.. ingatlah..

Biarlah berlayar bernakhodakan yang arbarriyah (terkanan atau seniority) dan yang arsyadiyyah (matang) , bertanya pada yang tahu, berkata dengan yang pandai , sepakat kita kuat , berpecah kita rebah. Yang buruk buanglah dengan rundingan , yang baik diterik dengan muafakat agar tali jangan putus, adat melayu pantang menderhaka, yang tua dihormati, yang muda disayangi, bak kata pepatah naik tangga biarlah dari bawah, alur bertempuh, jalan berturut.....

Golongan Yg Rasulullah Rindukan..


Ada satu golongan Ciptaan Allah yg Rasulullah S.A.W. amat rindui kerana ketakwaan yg sejati kpd Allah Rabiul Jalil .. para sahabat bertanya

" Golongan Mana itu Ya Rasulullah ? Malaikat? " ..

Rasulullah S.A.W. menjawab, bukan malaikat, kerana malaikat diciptakan hanya untuk patuh perintah Allah.

Kalau begitu, mesti golongan para sahabat, kami ini Ya Rasululullah?.. jawab para sahabat.

Juga bukan golongan kamu semua kerana ketika kamu mempunyai kemusykilan aku ada untuk kamu merujuk..

"Habis siapa golongan yg hebat itu?"

Golongan itu adalah kamu umat islam yg membaca penyataan ini.. Golongan Umat Rasululullah yg akhir zaman. kita tidak pernah melihat Rasulullah tapi kita beriman kepadanya, Golongan kita ini lah yg Rasulullah agung-agungkan sebelum kita lahir lagi.. Subhanallah

BPA KE PCB.. TINDAKAN "BODOH"


TIDAK FAHAM KENAPA BIRO PENGADUAN AWAM (BPA) , JABATAN PERDANA MENTERI MENUKAR AKRONIMNYA KEPADA (PCB) PUBLIC COMPLAINTS BUREAU. TIDAK RELEVAN KE MENGEKALKAN AKRONIM DALAM BAHASA MELAYU. ANDAI DITUKAR KE DALAM BAHASA INGGERIS SEMAKIN BAIK KE PERKHIDMATAN BIRO INI.. SEKALI LAGI KITA TERJAJAH OLEH "KEBODOHAN" SENDIRI.

Senarai Kabinet Yang Terbaru



PUTRAJAYA: Senarai Jemaah Menteri yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini: 



PERDANA MENTERI: 

 

Datuk Seri Najib Razak 

TIMBALAN PERDANA MENTERI: 

Tan Sri Muhyiddin Yassin 

MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI 

1. Tan Sri Dr Koh Tsu Koon (Hal Ehwal Perpaduan & Pengurusan Prestasi) 

2. Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz (Hal Ehwal Perundangan dan Parlimen) 

3. Tan Sri Nor Mohamed Yakcop (Unit Perancang Ekonomi) 

4. Mej-Jen (B) Datuk Jamil Khir Baharom (Hal Ehwal Agama Islam) 



Timbalan-timbalan Menteri: 



1. Datuk Liew Vui Keong 

2. Datuk Dr Mashitah Ibrahim 

3. Datuk S.K. Devamany 

4. Ahmad Maslan 

5. T.Murugiah 



MENTERI KEWANGAN: 

Datuk Seri Najib Razak 



MENTERI KEWANGAN II: 

DATUK AHMAD HUSNI MOHAMAD HANADZLAH 



Timbalan: 

1. Datuk Chor Chee Heung 

2. Datuk Dr Awang Adek Hussin 



MENTERI PELAJARAN: 

Tan Sri Muhyiddin Yassin 



Timbalan: 

1. Datuk Dr Wee Ka Siong 

2. Dr Mohd Puad Zarkashi 



MENTERI PENGANGKUTAN: 

Datuk Ong Tee Keat 



Timbalan: 

1. Datuk Abdul Rahim Bakri 

2. Datuk Robert Lau Hoi Chew 



MENTERI PERUSAHAAN, PERLADANGAN DAN KOMODITI: 

Tan Sri Bernard Dompok 



Timbalan: 

1. Datuk Hamzah Zainudin 



MENTERI DALAM NEGERI: 

Datuk Seri Hishammuddin Hussein 



Timbalan: 

1. Datuk Wira Abu Seman Yusop 

2. Jelaing anak Mersat 



MENTERI PENERANGAN, KOMUNIKASI, KESENIAN DAN KEBUDAYAAN: 

Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim 



Timbalan: 

1. Datuk Joseph Salang Gandum 

2. Senator Heng Seai Kie 



MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR: 

Datuk Peter Chin Fah Kui 



Timbalan: 

Noriah Kasnon 



MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH: 

Datuk Seri Shafie Apdal 



Timbalan: 

1. Datuk Hassan Malek 

2. Datuk Joseph Entulu anak Belaun 



MENTERI PENGAJIAN TINGGI: 

Datuk Seri Mohd Khaled Nordin 



Timbalan: 

1. Datuk Dr Hou Kok Chung 

2. Datuk Saifuddin Abdullah 



MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI: 

Datuk Mustapa Mohamed 



Timbalan: 

1. Datuk Mukhriz Mahathir 

2. Datuk Jacob Dungau Sagan 



MENTERI SAINS, TEKNOLOGI DAN INNOVASI: 

Datuk Dr Maximus Ongkili 

Timbalan: 

Fadillah Yusof 



MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR: 

Datuk Douglas Uggah Embas 



Timbalan: 

Tan Sri Joseph Kurup 



MENTERI PELANCONGAN: 

Datuk Ng Yen Yen 



Timbalan: 

Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Abdul Taib 



MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI: 

Datuk Noh Omar 



Timbalan: 

1. Datuk Johari Baharum 

2. Datuk Rohani Abdul Karim 



MENTERI PERTAHANAN: 

Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi 



Timbalan: 

Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad 



MENTERI KERJA RAYA: 

Datuk Shaziman Abu Mansor 



Timbalan: 

Datuk Yong Khoon Seng 



MENTERI KESIHATAN: 

Datuk Liow Tiong Lai 



Timbalan: 

Datuk Rosnah Rashid Shirlin 



MENTERI BELIA DAN SUKAN: 

Datuk Ahmad Shabery Cheek 



Timbalan: 

1. Datuk Razali Ibrahim 

2. Wee Jeck Seng 



MENTERI SUMBER MANUSIA: 

Datuk Dr S.Subramaniam 



Timbalan: 

Datuk Maznah Mazlan 



MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI DAN HAL EHWAL PENGGUNA: 

Datuk Ismail Sabri Yaakob 



Timbalan: 

Datuk Tan Lian Hoe 



MENTERI PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN: 

Datuk Kong Cho Ha 



Timbalan: 

Datuk Lajim Ukin 



MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT: 

Datuk Seri Sharizat Jalil 



Timbalan: 

Datin Paduka Chew Mei Fun 



MENTERI LUAR: 

Datuk Anifah Aman 



Timbalan: 

1. A.Kohilan Pillay 

2. Datuk Lee Chee Leong 



MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN: 

Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin 



Timbalan: 

Datuk M.Saravanan

Ini satu Kisah



"INGATLAH DIKALA ANDA SEDANG BERSUKA RIA MASIH ADA INSAN MENCARI SYURGA, DI KALA ANDA KEKENYANGAN , ADA INSAN YANG HAMPIR MATI KELAPARAN"

**** Kata2 tersebut telah dhantar kepada seorang sahabat semasa beliau menghadiri makan malam kolej dan selepas itu beliau telah membelanja kami KFC (maafkan aku Palestin).. Thank You Bro Pzoul...huhuhu

Kahwin semasa belajar melembapkan......

“Ustaz, saya buntu memikirkan bagaimanakah caranya untuk melembutkan hati bapa saya yang degil, enggan membenarkan saya berkahwin semasa belajar. Sedangkan kami sudah bersedia dan ayah pun ilmu agamanya bukan gitu-gitu,” keluh seorang pelajar kepada saya.

“Pujuk dulu. Kalau ayah tak setuju, berhenti sebulan dua. Kemudian tanya lagi,”, saya memberikan cadangan.

“Kalau tak setuju juga?” soalnya.

“Berhenti dua tiga bulan, kemudian tanya lagi,” saya meneruskan ‘nasihat’.

“Kalau macam itu, sempatlah saya habis belajar dibuatnya!” rungut pelajar itu, bosan dengan nasihat saya.

“Baguslah. Itulah trick ustaz!” saya ketawa.

MALAS

“Ustaz macam malas nak beri nasihat sahaja gayanya,” duga beliau.

“Memang malas pun. Banyak kali sangat cerita yang sama. Kenapa tiba-tiba sahaja ramai yang kahwin awal masa belajar setahun dua ni?” saya berterus terang.

“Eh, kenapa pula? Ustaz tak setuju ke pelajar kahwin awal? Bukan sunnah ke kahwin awal ni?” tanya beliau. Nadanya seperti tidak berpuas hati.

“Kahwin itu sunnah. Kahwin awal itu, terserah. Mungkin bagus mungkin tidak. Bergantung kepada keadaan,” saya melangsaikan penjelasan.

Beliau terdiam.

Mungkin faham dengan kebosanan saya untuk menyambung bicara tentang isu ini.

Saya tidak pernah menafikan faedah berkahwin awal. Banyak bagusnya.

Cepat dapat sakinah.

Cepat serba serbinya.

PILIHAN PERIBADI

Tetapi jika saya diberi pilihan, berkahwin semasa belajar dan berkahwin selepas habis belajar, tanpa ada apa-apa situasi yang mendesak, maka saya akan memilih dan mencadangkan pilihan berkahwin selepas habis belajar.

“Wah, kenapa pula ustaz?” tanya seorang sahabat ketika saya berprogram di luar negara.

“Idea ini kontroversi. Dan ia khusus untuk pelajar di luar negara macam kalian sahaja. Dalam negara, ustaz tak komen apa-apa setakat ini,” saya menjawab.

“Idea apa?” soal beliau lagi. Bersemangat sekali mahu mendapatkan jawapan.

“Kahwin awal ini boleh menjadikan kita lembab!” saya memberikan kenyataan.

“Haaa! Ini sudah jadi panas ni ustaz. Kahwin melembabkan? Kali pertama saya dengar. Ramai yang marah nanti ni,” katanya.

“Itu laaa. Tanya lagi. Sebenarnya hal ini berbalik kepada nature seseorang,” saya menyambung jawapan.

“Nature yang bagaimana, ustaz?” soalnya lagi.

“Kalau dia seorang yang tidak adventurous, maka eloklah kahwin awal. Daripada melangut, termenung, mengulang rutin setiap kali musim belajar dan musim cuti, elok benarlah dia berkahwin. Tapi kalian duduk di luar negara, banyak perkara yang boleh diteroka, tengok dunia, pergi merantau, cabar diri! Kalau sudah berumahtangga, apatah lagi sudah beranak pinak, maka sulit sekali untuk semua benda ini nak dibuat,” saya meneruskan jawapan.

Beliau mengangguk. Rakan-rakan yang lain pun tersenyum.


Diskusi panas bersama Amad di pagi itu!

PELUANG SEKALI SEUMUR HIDUP

Peluang belajar di luar negara bukan semua orang berpeluang merasainya. Malah jika belajar di dalam negara sekali pun, peluang menuntut di Menara Gading bukan peluang yang sebarangan. Usia awal 20′an ini adalah peluang yang besar untuk kita mencabar diri. Meneroka dan mencari pengalaman kehidupan.

Itu menjadi sebab utama, mengapa saya tidak langsung mempertimbangkan idea berkahwin semasa belajar.

Bukan tidak terusik hati ini, melihat seorang demi seorang teman berumahtangga. Tambah-tambah pula di musim cuti musim panas. Arab kahwin, Melayu kahwin, semua kahwin. Minggu ini makan mansaf, minggu depan nasi beriyani dengan ayam masak merah!

Tetapi pilihan berkahwin semasa belajar, bukan untuk saya.

Ya, memang zaman belajar adalah untuk belajar. Tetapi definisi belajar itu luas. Bagi yang meletakkan pembelajarannya adalah terfokus kepada kuliah dan pengajian yang formal sahaja, maka fokuslah kepada semua itu dan berkahwin semasa belajar mungkin bisa menambah keelokan hidup belajar begitu.


Namun bagi manusia ‘bertahi lalat’ di tapak kaki seperti saya, zaman belajar itu adalah satu-satunya peluang untuk saya meluaskan horizon kehidupan. Mengembara dengan bebas ke mana-mana sahaja, secara spontan, dengan belanja yang kecil, bukan untuk melancong, tetapi untuk belajar tentang kehidupan.

Segala pengalaman yang saya perolehi dari kembara itulah yang menjadikan saya sebagai SAYA pada har ini. Saifulislam.Com yang saya coretkan hampir satu artikel sehari di musim-musim puncaknya, juga adalah hasil KEMBARA itu. Dan saya tidak dapat membayangkan kembara untuk misi dan visi begitu berlangsung dalam keadaan saya berkahwin dan beranak pinak.

Kerana sifat adventurous yang sama itu jugalah saya terpelanting ke bumi Eropah. Di sana, kebebasan semasa belum berumahtangga itu saya gunakan sepenuhnya untuk memberi dan menerima pada kehidupan di perantauan yang pengalamannya tidak mungkin dapat dibayar dengan wang ringgit.

SARANAN MENGEMBARA

Aktiviti mengembara dianggap sebagai suatu bentuk pembelajaran yang sangat tinggi nilainya bagi sesetengah orang. Kembara itulah yang membuka matanya, membuka tempurung fikirannya, dan belajar mengenal manusia sebagai sasaran ilmu dan teori. Mengenal manusia bukan boleh sekadar membacanya di kertas, sebaliknya ia menuntut pergaulan, interaksi, komunikasi, menikmati kemanisannya, dan menyabarkan diri terhadap kesakitan akibatnya.

Mengembara itu saranan Allah:


Katakanlah: “Mengembaralah kamu di muka bumi kemudian lihatlah bagaimana kesudahan orang-orang yang silam; kebanyakan mereka adalah orang-orang musyrik” [al-Room 30: 42]

Saranan yang sama disebut berulang kali oleh Allah SWT di dalam surah aal-’Imraan [3: 137], al-An’aam [6: 11], al-Nahl [16: 36], al-Naml [27: 69] dan al-’Ankaboot [29: 20]. Para Nabi dan Rasul mengembara, para sahabat Nabi SAW juga bertebaran di serata dunia, alim ulama’ mengembara dan sekalian mereka yang hidupnya ada visi dan misi besar, akan mengembara.

Kembara itu tidak terikat kepada idea merentas sempadan. Mengembara itu adalah perjalanan seorang manusia yang keluar dari zon selesa kepada zon cabaran, keluar daripada kebiasaan kepada dunia baru, keluar dari rutin seharian, kepada mencari mutiara hikmah daripada sebuah kehidupan, dan semua itu sangat sinonim dengan penuntut ilmu zaman berzaman.

BAGI YANG TIDAK

Namun, tetap aktiviti mengembara itu hanya menjadi keghairahan segelintir kita. Justeru bagi segelintir yang lain, mengembara diterjemahkan sebagai membuang masa dan harta, lagha dan tiada kepentingannya.

Terpulang…

Akan tetapi, biar pun seseorang itu tidak mengembara di usia mudanya, dia mempunyai pelbagai aktiviti berkaitan dakwah, tarbiyah, menuntut ilmu dan 1001 cabang-cabang aktivisma siang dan malam yang wajar dimanfaatkan sebanyak-banyaknya. Justeru, menangguhkan seketika plan untuk berkahwin muda, tidak merugikan apa-apa. Ia bukan soal halal haram, tetapi soal mencari yang terbaik dalam hidup.

Tambahan pula dengan demonstrasi ketidak matangan yang dipamerkan oleh segelintir mereka yang merancang untuk berkahwin muda ini tatkala menyatakan keinginan mereka. Tidak berani bersemuka dengan ibu bapa, baru sekali cuba sudah kecewa dan berputus asa, yang mana semua ini menunjukkan kelemahan jati diri yang perlu dirawat sebelum menggalas tanggungjawab perkahwinan. Rawatan itu sebahagiannya berkait rapat dengan pendedahan diri kepada realiti kehidupan.

Mengembara dan beraktivisma adalah salah satu wasilah besarnya.

SUDAH BERSEDIA

Ketika saya mengambil keputusan untuk berumahtangga, salah satu perkara yang menjadi pertimbangan saya adalah pada kesediaan diri untuk menamatkan kembara.

Bersediakah saya?

Sudah puaskah saya berkelana?

Di pertengahan usia 20′an, beberapa kejayaan hidup yang saya capai selepas 1001 mehnah kehidupan, terasa hambar apabila kejayaan itu tidak dapat dikongsi bersama. Sebagaimana manusia paling jahat dihukum penjara agar terseksa oleh sebuah kesunyian, perasaan sunyi itulah yang menggerakkan diri saya untuk mencari teman pelengkap hidup.

Berkahwin, adalah titik pengubah corak hidup saya.

Memang benar langkah kaki menjadi pendek, kebebasan bergerak dan membuat keputusan spontan sudah tidak mungkin berulang lagi. Tetapi ketika itu, ‘batasan’ yang terbentuk mengiringi sebuah komitmen kepada perkahwinan, bukan lagi menjadi sesuatu kekurangan kerana segalanya sudah tiba pada masanya.

Apa yang ingin saya cari, telah saya cari.

Berumahtangga adalah fasa baru untuk peningkatan hidup dan diri.


Lepas kahwin pun masih boleh menulis Diari Kembara, cuma lain sedikit catatannya

Di sinilah saya katakan, bahawa jika seseorang itu ada keinginan untuk adventurous di dalam diri, maka berkahwin semasa belajar sesungguhnya akan menjadikan kita lembab. Tetapi jika seseorang itu secara peribadinya adalah seorang yang tidak menjadikan pendedahan diri kepada dunia luar sebagai salah satu agenda yang ada kepentingannya kepada diri, maka keseluruhan artikel ini tidak relevan buatnya.

“Lepas berkahwin pun boleh juga terus aktif, ustaz!” seorang pelajar mencabar teori saya.

“Hai, baru sahaja kita ‘mengumpat’ tentang sahabat-sahabat yang baru berkahwin ni, susah benar nak panggil mesyuarat, kan?” saya mengusik.

Semua ketawa. Bukan mengumpat, tetapi cuba mencari punca.

“Lagi pun, kalau nak travel, kena fikir tiket pasangan, apatah lagi campur anak-anak. Sekali travel, beribu-ribu ringgit jawabnya”, saya menambah.

“Apalah sangat travel tu, nak dibandingkan dengan nikmat beristeri dan menimang cahaya mata!” katanya penuh semangat.

“Idea ana hanya untuk mereka yang sanggup menangguhkan nikmat beristeri dan menimang cahaya mata itu dari mengecapinya pada awal 20′an kepada pertengahan 20′an, kerana ada visi dan misi tertentu”, saya mengulangi pra syarat diskusi tadi.

“Jadi, kesimpulan ustaz, berkahwin awal ini melembabkan orang macam ustaz betul tak?” katanya penuh berani.

“Haha. Betul! Cuma, apa yang dikatakan sebagai ‘orang macam ustaz’ tu, terserah kepada anta mendefinisikannya,” saya mengakhiri perbualan.

NASIHAT PERIBADI

Nasihat peribadi saya kepada adik-adik di bangku pengajian, terutamanya buat mereka yang menuntut di luar negara, gunakanlah peluang semasa belajar ini untuk meneroka kehidupan habis-habisan. Mengembara, mencari pelajaran dari sebuah pengalaman, keluar dari kelompok sebangsa seagama untuk mempelajari realiti, lakukan semua ini pada setiap detik dan masa yang terhad itu.

Justeru, selesaikanlah dulu pengajian sebelum bernikah. Dengan ibu bapa pun mudah cerita, prospek diri sebagai manusia da’i juga banyak kelebihannya.

Mungkin dengan lima tahun penangguhan keinginan berumahtangga itu, membolehkan anda menawarkan lebih banyak bahan perkongsian berupa pengalaman dan kebaikan buat diri, keluarga, masyarakat dan ummah.

Apa yang penting, jangan tergesa-gesa, jangan bertangguh-tangguh.

Berkahwin jangan kerana terikut-ikut.

Taqlid buta dalam beragama mengundang binasa, taqlid buta dalam berumahtangga juga mengundang bencana.

Panas! Panas!

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
56000 Kuala Lumpur



Kahwin Muda dan Bahagia..


Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di kalangan kamu dan juga orang-orang yang layak menikah dikalangan hamba sahaya kamu laki-laki dan perempuan, jika mereka miskin Allah akan memberi kemampuan kepada mereka dengan kurniaannya.Dan Allah maha Luas (Pemberiannya),lagi Maha Mengetahu
i (QS Annur :32)

Merupakan suatu perintah Allah agar segera menikahkan orang-orang yang masih bujang di kalangan kita.Bahkan seandainya kita termasuk golongan yang tidak mampu, jangan bimbang Allah swt sendiri akan memampukan kita.

Andai kita belum yakin dengan ayat Allah SWT perkataan apa lagi di dunia ini yang dapat menjadikan kita yakin terhadap sesuatu? Bah kan Rasullulah juga bersabda yang bermaksud:

“Carilah oleh kalian rezeki dalam pernikahan (dalam kehidupan berkeluarga)
(Hadith riwayat Imam Ad Dhalani) dalam Musnad Al Firdaus

Dari Abu Hurairah r.a Rasulullah bersabda, “
3 golongan yang akan selalu di beri pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah swt ,seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya” (Hadith riwayat Thabrani) dikeluarkan oleh Ibnu Abi Hatim, dari Ad Dur Al Mantsur.

Abu Bakar As Siddiq pernah berkata “ Taatlah kamu kepada Allah dalam apa yang diperintahkan kepadamu iaitu perkahwinan,maka Allah akan melestarikan janjiNYA kepadamu iaitu kekayaan".

Allah telah berfirman “
Jika mereka miskin Allah akan memberi kemampuan kepada mereka dengan kurniaannya” (QS Annur:32)

Apa lagi alasan mereka yang telah diberi kesihatan tubuh badan ,keinginan yang kuat untuk bersama pasangan dan mempercayai Allah sebagai tuhan(ialah) untuk mengatakan diri ini belum memilih nikah sebagai jalan? Andai membujang itu suatu pilihan yang diberikan kepada mereka yang beriman.Maka ia adalah sesuatu yang dikategorikan sebagai kehinaan.

Rasullah bersabda lagi,Hadith Saad bin Abi Waqas berkata :
”Rasullulah saw melarang Uthman bin Mazun dari membujang,seandainya baginda merestuinya,pasti kami akan membujang" (Sahih Muslim)

Sabda baginda lagi: dari Anas ra, Rasullulah Al Ma’shum bersabda,
“Barangsiapa mempunyai anak perempuan yang telah mencapai umur 12tahun,lalu ia tidak segerakan mengahwinkannya kemudian anak perempuan tersebut melakukan dosanya di tanggung oleh ayahnya". (Hadith riwayat Baihaqi)

Ibnu Ma’ud pernah mengatakan, "Seandai tinggal sepuluh hari sahaja dari usiaku ,niscaya aku tetap ingin kahwin agar aku tidak menghadap Allah dalam keadaan masih bujang"

Sahabat-sahabat sekalian,seandainya mahu merenung akan hadith-hadith ini,maka apa lagi yang dinanti,berusahalah sedaya upaya kita untuk menikah.Kerana hadith yang menyuruh bernikah berbunyi:

Abdullah bin Mas’ud ra: diriwayatkan dari Al Qamah ra katanya:

"Aku berjalan-jalan di Mina bersama Abdullah ra yang kemudian menghampiri Abdullah ra. Setelah berbincang beberapa ketika,Othman ra bertanya,wahai abu abdul rahman;mahukah aku jodhohkan kamu dengan seorang perempuan muda? Mudah mudahan perempuan itu akan dapat mengigatkan kembali masa lampau mu yang indah"

Mendengar tawaran itu Abdullah ra menjawab;

"Apa yang kamu ucapkan itu adalah sejajar dengan apa yang pernah di sabdakan oleh rasullulah saw kepada kami "

"Wahai golongan pemuda! Sesiapa di antara kamu yang telah mempunyai keupayaan iaitu zahir dan batin untuk berkahwin, maka hendaklah dia berkahwin,sesungguhnya perkahwinan itu dapat menjaga pandangan mata dan menjaga kehormatan.maka sesiapa yang tidak berkemampuan,hendaklah dia berpuasa kerana puas itu dapat mengawal iaitu benteng nafsu"
(Hadith riwayat Muslim)

Seandainya kita telah berusaha sedaya upaya,serahkanlah semuanya pada Allah.Dialah yang memberi rezeki.Bukanlah orang itu termasuk dalam golongan tidak mampu,seandainya dia terus membiarkan dirinya saja,tidak berbuat apa-apa lalu apabila ditanyakan kepadanya lalu dia menjawab TIDAK MAMPU.Akan tetapi seorang yang tidak mampu adalah mereka yang telah berusaha sekuat hati ,namun hasilnya tetap di tahan oleh Allah SWT sebagai ujian untuk dirinya.


Seorang saudara mengadukan dirinya yang masih kurang iman kepada sahabatnya,
"Saya rasa masih tidak kuat lagi untuk menikah” .

Jawab sahabatnya,
"Justeru kerana kamu masih belum kuat imanlah kamu harus menyegerakan nikah, kan nikah itu menyempurnakan separuh dari agama ?"

Lantas di sebabkan iman kita yang kurang inilah kita harus segera bernikah.Bagaimana kalian sahabat-sahabat ku? Luruskan niatmu , jangan bernikah kerana keSERONOKan di dalamnya,jangan pula kerana orang mengatakannya BAIK atau apa sebab lain pun selain dari
Aku nikah kerana ALLAH dan RASUL SURUH !

Dan carilah pernikahan yang barakah.Zainab bin Jashyi dan Zaid bin Harithah yang cukup kuat iman mereka pun bercerai akhirnya.Zaid anak angkat Nabi,kekasih nabi,panglima perang ,manakala Zainab,ummul mukminin, satu figura yang tidak mungkin ada kelemahan dari imannya, mungkihkah lagi keimanan mereka diragukan.Lantas sahabat semua serahkan segalanya pada Allah SWT.

Bahagia bukan terletak pada kesenangan hidup,banyaknya harta,indahnya pasangan dan sebagainya.Bahagia itu terletak pada, firman Allah



“ Dan diantara tanda-tanda(kebesaran)Nya ilah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri,agar kamu cenderung dan berasa temteram kepadanya.Dan menjadikan diantaramu rasa kasih dan sayang”. (QS anRuum:21)


Kenapa Perempuan Kena Mahal

assalamualaikum w.b.t. …
citer ni untuk kaum hawa jer tau…huhu. mahal kat cni bukan untuk harga mahar or mas kahwin tapi untuk harga diri…knape prmpuan perlu mahal? aku ade banyak sgt jawapan bagi soalan ni sampai xtau nak jawab mcm mane. haha. selalu kite dengar kalo prmpuan tu jenis malas nk layan, org ckp die ni jual mahal kan? pastu bajet bagus kan? ni standard ayat lelaki yg dah x reti dah nk ngayat camane dah…huahuahua sorry2 kan aku da ckp citer ni untuk kaum hawa jer, sape suh bacer…hehe gurau jer boss…sebelum korang salah phm, aku x kate yg jenis layan org ni murah…no no, aku pon kadang2 layan gak, haha tp ala kadar jela sekadar nk jaga hati mula2 pastu kalo lamer2 bolayan jugakla…bkn jenis aku nk kate org tu x phm bahase or sbagainye tapi aku anggap die saje2 jer xder keja…huhu. korang nak dengar citer aku x? haha balik2 ader jer citer…kisah benar tau, aku x main la reka2 citer nih, ape kelas kan…hehe
dulu mase kecik, mak ayah aku selalu pesan, prmpuan x elok kwn dgn laki sgt, xbaek…sejak kecik lagi mak ayah aku asingkan bilik tidor adik beradik aku yg laki dgn yg pompuan…punye la mak ayah aku amek berat pasal ni sampaikan kalo balik kampong, kitorang selalu xbleh maen kahwin2 or mak2 dgn cousin kitorg sebab kalo maen mende alah ni, suami kene pegang tgn isteri, mak kene pegang tgn anak…hahaha kelakar giler padehal mase tu aku kecik lagi. arwah abg aku lagi la, maen galah panjang or mainan yg kene cuit2 pon bpk aku x bg die main skali sbb die da darjah 6 time tu…huhu so bile family aku da didik camni, aku jadi x biase dgn laki tau, mase skolah rendah ok lagi tp bile masuk skolah menengah jadi bahaye sbb aku langsung x kawan dgn laki…huhu kalo x cayer tanye budak2 lelaki smkani yg satu batch dgn aku, penah x aku becakap dgn diorang, usahkan batch aku, classmate aku pon aku x tegur…aku bkn malu dgn diorg, haha malu? aku la makhluk paling bising dlm kelas tu tp kalo dgn laki aku jadi x reti nk becakap dgn diorg sampai org sumer ckp aku ni anti-lelaki…bile da alang2 org dah cop aku anti-lelaki, aku lagi la malas nk lyn kaum adam nih…sampaikan kalo diorng nk bgtau sumthing kat aku kene guna org tgh sbb sumer pon igt aku xkan ckp dgn diorg. haha tp ape yg diorg igt tu betul la…
bile masuk skolah baru lepas pmr, budak2 lelaki skolah ni xtau yg aku ni anti-lelaki, diorng pon buat mcm aku ni prmpuan biase jela. huhu aku sbg budak baru ni plak xtau dah nk wat ape kat manusia2 ni, nanti kate sombong plak…so respon plg baik aku penah bg ialah senyum jer pastu blah…haha lantakla nak kate ape tp nasib baek aku masuk kelas 1st tau, huhu sbb kalo budak2 klas pandai ni diorng xlyn org sgt, wat keja masing2 jer…tp nk djadikan cerita, mase form 5 aku turun klas 2nd…huhu 1st time aku turun kelas seumor hidup aku. budak2 laki kelas ni x mcm classmate aku dulu2, diorg ni sgt serabut n memeningkan kepale…lagi tu aku x layan lagi tu diorg x putus asa, mengate sane sini smpi aku terpakse pertahankan diri…huhu so start form 5 ni jer baru aku reti becakap ckit dgn kaum adam neyh sampai la tebawak2 ke matrik…kat matrik…huhu dahsyat2, ni la zaman kemunduran aku, nasib baek matrik setahun jer…namun jangka mase setahun inila yg byk merosakkan harga diri aku sbg aku, hehe maybe kalo org lain biase jer kot, tapi ia sgt teruk bagi aku yg penah jadi anti-lelaki ni dulu….punca die handset jer, byk x byk org yg aku kenal melalui handset ni sampai aku tetukar org…sumer pon ckp bende same ntah pape, mula2 suke la sbb ramai kawan, satu mlm dpt dekat sepuluh keping msg gudnite, last2…nak termuntah aku dgr bunyi handset, x larat den, huhu padehal aku yg start…masuk ums aku da bosan dgn handset then terus tukar no, kat matrik dulu pon da tukar dua kali, kat ums ni plak dekat 5 kali aku tukar…huhu sbb tu aku sgt berhati2 dgn no fon…
kat u ni, walaupon aku da x lyn handset tapi aku still bekawan dgn laki…kalo ikutkan sejarah hidup aku, kat u ni la aku paling ramai kawan laki, sgt ramai la bagi aku…kalo aku turun cafe tu, mesti akan ade yg aku jumpe tu kwn aku, kalo p kuliah or outing pon mcm tu…sampaikan kalo aku nk p surau kat blok sebelah pon aku rase mcm nk pakai purdah jerk untuk elakkan fitnah sbb on d way nk p sane tu mesti aku jumpe jgk sorang dua…ari2 penah sekali aku turun nk p surau blok sebelah b4 magrib, turun2 jer terus ade member laki aku dari blok die laung name aku, aku pon wat2 x dengar la tp lagi kuat plak die panggil, geram giler time tu, tepakse aku tgk jgk pastu sengeh sekejap baru diorg diam…haha mcm anak burung mintak cacing…hehe pastu jalan cket, ade plak member laki aku yg baru blk dari kuliah tegur aku, aku pon jwb la soalan die skejap pastu cpt2 blah…then jumpe plak yg baru blk dari padang tegur aku pki baju kurung nk p mane, aku ckp jela nk p jalan2…jalan cket lagi ade plak yg naek moto ntah dari mane siap berhenti lagi depan aku tanye soalan ape ntah, time magrib2 tu jgkla die ade soalan…punyela byk port aku tepakse berhenti layan kaum2 adam nih…nsb baek member…tapi byk2 ni member laki aku pon, ade lagi yg ckp aku ni anti-lelaki??? sombong la yg aku xtahan dgr tu…xker pelik?? aku punye la penat kwn dgn diorng, ini balasan diorng pade aku…hahaha. x phm betul aku, last2 baru aku phm konsep prmpuan mcm aku ni patut macam mane bg diorg…
baru aku phm, sebab diorng tengok luaran aku…org yg luaran mcm aku ni xpyh la nk jual mahal sgt bg diorg, bukannye aku pakai tudung labuh pon, bukannye aku x kwn dgn laki pon, n bukannye aku ni alim sgt pon…so knape kalo diorg msg x penah balas, knape kalo diorg kol x penah angkat, knape kalo diorg ajak keluar x penah nak…sbb tu aku jeles dgn org yg pakai tudung labuh, kalo diorng x layan mcm aku ni, org akan phm tapi kalo aku diorng x phm…padehal beza kami hanye pade tudung, aku pon amalkan ape yg diorng amalkan…hehe bukak citer sedih plak…sebab tu kat cni aku nk bgtau kat korang knape prmpuan kene mahal biarla org nak kate ape pon…wahai kaum sejenisku, hidup kene ade prinsip, baru masyarakat hormat kite…kalo kite langgar prinsip tu hanye sebab xnak org salah phm dgn kite, x gune…sbb org yg salah phm tu x seramai masyarakat yg pandang kite…phm x maksud aku? aku biasenye takut nak bgtau bende2 mcm ni kat member2 aku…sbb ape nak tau? huhu sbb aku takut ternangis plak depan diorg…bab2 harga diri ni mmg aku agak sensitif cket, sedih tgk kwn2 aku yg xpandai jaga harga diri, x pandai jage pergaulan…ape yg best sgt keluar dgn laki ni dik…? aku kalo upah sejuta pon xnak tau…sbb ia merosakkan harga diri aku yg da 22tahun aku jage ni, biarla jadi andartu pon asal aku pegang prinsip aku…huhuhu

wahai kaum hawa…aku phm korang nk kenal pasangan hidop korang dgn lebih baek b4 kawen kan, sbb tu kene byk borak dgn diorg, kene byk jumpe diorg kan…tp tu kalo kawen, kalo x mcm mane? org yg da tunang pon x confirm kawen dik…tolonglah faham maksud harga diri tu elok2…kite bkn mcm lelaki, jadi sepah pon org pandang elok lagi…kalo kite jadi sepah, ape org pandang kite? peribahase habis madu sepah dibuang tu bkn untuk lelaki tp untuk perempuan jer dik…kesian kan? kalo korang da xheran org nk pandang mcm mane pon, xkan pandangan Allah pon korang xheran…? Allah yg cipta kita ni dik, nak sombong pon ade had nye…sbb tu aku phm knape ade org ckp couple ni haram, tapi aku xberani la nk ckp mcm tu…ape pon, aku harap korang phm maksud aku…ni bkn soal halal haram tapi soal siapa kite d hadapan Allah….korang jage mcm mane pon, ia tetap mencederakan harga diri korang…x pyh la risau sgt psl hubungan korang dgn org yg korang sayang tu, korang nak ker hubungan yg x d redhai Allah? kalo aku la, aku sanggup lagi x kawen kalo Allah x redha…sbb kalo Allah x redha, aku nak tengok sejauh mane korang bleh bahagia…ni sumer pasal korang langgar prinsip harga diri tadi, sebab tu perempuan kene mahal dik…wallahualam…


http://allahuakbar-msblqs27.blog.friendster.com